bmw-x-series-ix-onepager-sp-desktop.jpg

Actieradius.

Alles over actieradius en de optimalisatie hiervan.

Wat is dat eigenlijk, de actieradius?

De actieradius van een elektrische auto is het product van twee factoren: de capaciteit van het accupakket (vergelijkbaar met de inhoud van je brandstoftank) en het verbruik van de auto. Zoals een grote en zware auto doorgaans meer brandstof verbruikt dan een kleine auto, verbruiken ook grote en zware elektrische auto’s meer elektriciteit dan een compacte elektrische auto.  

Bij brandstofauto’s geven we het verbruik vaak aan als het aantal verbruikte liters per honderd kilometer, bij elektrische auto’s spreken we over het aantal kilowattuur (kWh) per honderd kilometer.  Het spectrum van verbruiksverschillen, start bij 14,2 kWh per 100 km (MINI Electric), tot 23 kWh (BMW iX). 

Niet alleen de auto heeft invloed op het verbruik, je rijstijl heeft dat ook. Hier meer over verder op deze pagina.

Factoren van invloed op uw actieradius.

Welke factoren bepalen gezamenlijk de continue verandering van de actieradius?

Het accupakket

De capaciteit van een accupakket is de hoeveelheid energie die opgeslagen kan worden, we drukken dit uit in kilowattuur. De capaciteit hangt sterk samen met het formaat van de accu’s. In een groot accupakket kun je in de regel meer energie opslaan dan in een kleiner accupakket.  

Accupakketten zijn vele malen groter dan de benzinetank van een brandstofauto en daardoor is het formaat van de auto ook vaak de belangrijkste beperkende factor voor het formaat van het accupakket: in een kleine auto zal simpelweg geen ruimte zijn voor een heel groot accupakket.

Daarnaast is er ook nog zoiets als energiedichtheid, de verhouding tussen de capaciteit van een accu en het formaat. Door nieuwe accutechnieken gaat de energiedichtheid met grote stappen omhoog.

P90392467-bmw-gen5-high-voltage-battery-for-bmw-ix3-2666px.jpg

Een agressieve rijstijl – snel accelereren en hard remmen – kost veel energie. Zelfs met regeneratief remmen kan het systeem maar een deel daarvan terugwinnen. Als je de energie efficiënt wilt gebruiken, ontspan dan, geniet van de vloeiende dynamiek van je BMW en glij voort over de weg.

Gebruik de juiste rijmodus op het gepaste moment.  

Iedere rijmodus (Eco, Normaal, Sport) geeft het systeem een andere afstelling om zo naar wens meer nadruk te leggen op efficiëntie of prestaties. Het is aan te raden om een paar ritjes te maken om te wennen aan de eigenschappen van de verschillende rijmodi en optimaal te profiteren van de mogelijkheden. 

4W3A9628.jpg

Een aantal factoren in je omgeving hebben invloed op de actieradius van een elektrische auto:

  •              Windsnelheid & luchtdichtheid
  •              Aerodynamica van het voertuig;
  •              Ramen en panoramadak;
  •              Temperatuur; (de ideale temperatuur voor een accu is tussen de 15 en 25 graden)

Hoewel deze factoren invloed hebben op alle voertuigen, ongeacht het soort aandrijflijn, hebben ze een veel grotere invloed op elektrische voertuigen.

bmw-ix-snow-17.jpg

De omgevingsfactoren die invloed hebben op je actieradius.

Tegen wind en stroom is het kwaad roeien.

Weather.png

Windsnelheid

In verband met de luchtweerstand tijdens het rijden.

Charging.png

Aurodynamica.

Hoe gestroomlijnder het voertuig, hoe beter de actieradius.

Steering-Wheel.png

Ramen en panoramadak.

Met raampjes open rijden, beïnvloedt de actieradius.

Vacation.png

Temperatuur

De ideale temperatuur voor een accu is tussen de 15 en 25 graden.

Optimalisatie van de actieradius.

Vijf tips om de ideale actieradius uit je BMW te halen.

1. Geniet.

Al kan je BMW nog zo hard gaan, je rijdt óók BMW dankzij z'n rijcomfort. Geniet. Cruise.

Rustig rijden zorgt dat de accu minder snel leeg raakt. Rustig optrekken, het gaspedaal loslaten en rijden in cruise control maakt de ideale combinatie voor je accucapaciteit. Al deze zaken zorgen ervoor dat je elektrische BMW minder vaak hoeft op te laden.

P90458210-the-new-bmw-i7-xdrive60-04-2022-2250px.jpg

Hoe gelijkmatiger je rijdt, hoe groter de actieradius. Mocht je niet geboren zijn met een ontzettend stabiele rechtervoet, is Cruise control ideaal om je actieradius optimaal te benutten. 

2023-bmw-i7-driver-area-carbuzz-984089-1600.jpg

Remmen kost extra energie. Rem daarom vooral door het gaspedaal los te laten. Een bijkomend voordeel is dat door het remmen door het gaspedaal los te laten, je de batterij extra oplaadt.

BMW_iX_M60_Stills_EK_5513-1024x683.jpg

Juist bij een elektrische auto maakt de juiste bandenspanning extra verschil. Controleer elke twee maanden de bandenspanning. Dat vergroot de actieradius én de veiligheid.

bmw-i4-m50-mg-06.jpg

Verwarmen en koelen kost energie en dat heeft invloed op de actieradius. Gebruik daarom de klimaattimer wanneer je BMW aan het opladen is. Je verbruikt dan de stroom om uw auto te klimatiseren, in plaats van de accu. Zo voorkom je dat de actieradius lager wordt tijdens het rijden.  

En eerlijk is eerlijk, het is heel comfortabel om te vertrekken in een auto die de juiste binnentemperatuur heeft.

DI21_000048111-S.JPG

Veelgestelde vragen over de actieradius.

Op deze Electric Hub proberen we zoveel mogelijk praktische vragen te beantwoorden. Deze vragen komen voort uit gesprekken bij ons uit de showroom, aan de werkplaatsbalie of tijdens het aankoopproces van onze klanten. Heb jij ook een vraag over jouw elektrische BMW? Laat het ons weten, dan gaan wij op zoek naar het antwoord, en helpen we direct anderen met het antwoord op deze vraag!

Veelgestelde vragen over de actieradius.

Neemt mijn actieradius af in de winter?
Accu’s presteren het beste bij een temperatuur tussen de 15 en 25 graden, vooral in de winter neemt de actieradius van een elektrische auto vaak een behoorlijk stuk af. Dat komt deels doordat de batterijen bij een lage temperatuur minder efficiënt werken. Daarnaast staat ook de verwarming in de auto aan, wat zorgt voor een hoger verbruik.  Veel nieuwe elektrische auto’s zijn voorzien van een geconditioneerd accupakket: deze kan worden gekoeld of verwarmd. Dit kost weliswaar wat energie, maar omdat de accu’s op een ideale bedrijfstemperatuur worden gehouden is er onder aan de streep sprake van een kleiner verlies van actieradius.

Hoeveel kilometer kun je rijden op 1 kWh?
Waar het bij brandstofauto’s om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto’s over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan ‘meenemen’. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 7 a 8 kilometer elektrisch rijdt.

Wat is de levensduur van een accu?
Aangezien het accupakket van een elektrische auto zo’n belangrijk en duur onderdeel is, wil je dat het ook na langere tijd nog goed functioneert. Ook hier bewijst de moderne lithium-ion-accu zijn meerwaarde. Onderzoek heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu’s na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu’s nog steeds langer.

Wat kost een accu van een elektrische auto eigenlijk?
Door het substantiële formaat zijn accupakketten nog steeds het duurste onderdeel van een elektrische auto, maar de prijs van lithium-ion-accu’s is de afgelopen jaren spectaculair gedaald.  Begin 2013 sprak zakenkrant Forbes nog over een prijs van 800 tot 1000 dollar per kilowattuur, in 2019 is dit rond of minder dan 100 dollar per kWh. Het eind van deze daling lijkt nog niet in zicht. Door deze steeds goedkoper wordende accu’s daalt ook de prijs van elektrische auto’s.

Wat is WLTP en NEDC?
Fabrikanten zijn verplicht om een fabrieksopgave van het verbruik van hun auto’s te geven. Op basis van die cijfers wordt ook de actieradius van elektrische auto’s berekend. Alle auto’s worden aan een vaste, gestandaardiseerde laboratoriumtest onderworpen.  Voorheen was dat de NEDC-testcyclus, maar de testresultaten bleken erg ver van het praktijkverbruik te liggen. De Europese Unie heeft toen een nieuwe, veel realistischere test ontworpen, de WLTP-cyclus. Deze cijfers geven een beter beeld, al zien we nog steeds dat de werkelijke verbruikscijfers vaak iets hoger uitvallen.